'Bassin' maken met hoogteverschillen

Hier kun je het over de derde uitbreiding voor ZT2 hebben. Let op, het gaat hier om de uitbreiding van Zoo Tycoon 2!

'Bassin' maken met hoogteverschillen

Berichtdoor Sophie » 24 aug 2008, 13:50

Ik heb net even een tutorial gemaakt over hoe ik een waterverblijf maak. Ik dacht, ik post hem wel op ZT.nl zodat iedereen hem meteen kan zien. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

In deze tutorial leg ik stap voor stap uit hoe ik een bassin (waterverblijf) met hoogteverschillen maak. Je kunt het uiteraard ook heel anders doen, maar zo doe ik het vaak.

De vorm maken

Het bassin wordt niet helemaal glas, alleen op bepaalde stukken komt er glas waardoor de bezoekers het bassin in kunnen kijken.
Allereerst moet je bepalen waar je de glazen gedeelten wilt hebben. Hier zet je doorzichtige bassinmuren neer. Aan beide uiteinden van zo'n glazen stuk doe je een gewoon hek:

Afbeelding

Daarna ga je stuk waar water gaat komen verhogen. Ik verhoog het nooit al te hoog, want dan steekt het zo ver uit boven het park. Je moet de bassinmuren en gewone hekken meenemen in de hoogte. Als dit niet lukt moet je Shift ingedrukt houden, dan gaan de hekken wel mee.

Afbeelding

Vervolgens plaats je het water. Het mooist is het als je dit met ondiep water doet. Zorg dat het water overal aansluit op de doorzichtige bassinmuren:

Afbeelding

Nu komt er diep water bij. Het diepe water moet overal goed tegen de bassinmuren aanzitten, want anders gaat het straks niet goed met het 'kijkraam'.

Afbeelding

Het pad goed plaatsen

Maak nu de grond aan de buitenkant van de bassinmuren gelijk aan het diepe in het bassin. Dit moet je zo doen, dat als er geen glas zou zitten, je zo door zou kunnen lopen het water in. Plaats daar nu een pad langs.

Afbeelding

Hierna moet je de grond geleidelijk aan laten overlopen bij het pad. Dit kan met het gereedschap Terrein glad maken. Gebruik een niet al te grote kwast, zodat niet het hele gebied eromheen ook meegaat.

Afbeelding

Nu kun je objecten langs het pad neerzetten. En vergeet niet de tankmuur lager te maken!

Afbeelding

Als bezoeker zie je nu dit:

Afbeelding

Aan de andere kant van het bassin doe je hetzelfde: gebruik de Terrein glad maken-kwast om het pad mooi aflopend te krijgen. Dan kan je daar ook objecten plaatsen.

Afbeelding

Verhogingen rondom het water

Vervolgens maak je aan een van de kanten waar geen bassinmuren zitten, een groot verhoogd stuk, op dezelfde hoogte van het water.

Afbeelding

Aan de rand van het water kun je met een kleine Heuvel maken-kwast een natuurlijke muur maken.

Afbeelding

Aan de andere kant van het water kun je ook zo'n natuurlijke muur maken.

Afbeelding

Plaats nu speels een pad rondom het verblijf, over de verhoogde zijkanten heen, langs de natuurlijke muren. Je kunt de Terrein glad maken-kwast gebruiken om de verhogingen minder ruig te maken en de paden mooi te laten lopen. Bij mij ziet het er dan zo uit:

Afbeelding

Het bassin inrichten

Nu kun je je richten op het bassin. Maak eerst veel dalen met schillende hoogtes, zodat het er niet te saai uitziet.

Afbeelding

Vervolgens ga je er overheen met de Terrein glad maken-kwast, zodat een deel van de zeer stijle randen weggaat. Het mooist is als je er wel een paar laat zitten.
Afbeelding

Als bezoeker zie je nu dit:

Afbeelding

Daarna plaats je rotsen in het water. Je kunt ze ook een beetje boven water neerzetten en aan de rand van het water.

Afbeelding

Hierna kun je planten neerzetten. Ik gebruik zelf altijd veel kelp, want dit maakt je verblijven vol en groen. Een beetje bruinwier er doorheen en hier en daar wat koraal maakt het helemaal af.

Afbeelding

Het geheel afwerken

In het verblijf zelf kun je nog wat objecten voor de dieren neerzetten, zoals kelpbedden en een bubbelsysteem. Op de verhogingen rondom het verblijf kun je rotsen, planten en bomen plaatsen om ook buiten de verblijven een themagevoel te creëren. Je kunt bijvoorbeeld palmbomen en grassoorten langs het verblijf zetten.

Bij mij is het eindresultaat zo geworden:

Afbeelding

Als je iets niet snapt, of als je vindt dat het niet duidelijk is, zeg het dan even, dan kan ik er wat aan doen ;).
Ik woon tegenwoordig bij Stichting SOS Dolfijn en Vogelopvang Soest.

Mijn downloads zijn te vinden op Zeta-Designs.
Sophie
Designer

Berichtdoor timtomtim » 24 aug 2008, 19:56

Ik snap het helemaal (mooi resultaat) maar krijg je geen gezeur over dat ze niet omheind zijn :?:
ZT.nl Is de beste ZT fansite
Dit is mijn showroom http://www.zootycoon.nl/forum/viewtopic.php?t=8671
timtomtim
ZooTycoon.nl Lid

Berichtdoor Jeroen van Hoek » 24 aug 2008, 20:15

zie je die bergen? dat zijn dan een soort van omheining waar dieren niet uit kunnen optsnappen (heel soms wel)
je kan natuurlijk ook inplaats van die bergen daar wat hekken neerzetten ;)
EDIT: oke maar ik bedoelde de schildpadden en zeeleeuwen juist ;)
Laatst bijgewerkt door Jeroen van Hoek op 25 aug 2008, 06:42, in totaal 1 keer bewerkt.
krokodillen zijn lief 8)
nieuwe krokodillendownloads pb mij
noem mij maar jeroen
http://jeroentjuhh.dragonadopters.com/dragon_60970
Jeroen van Hoek
ZooTycoon.nl Lid

Berichtdoor Sophie » 24 aug 2008, 20:22

Zonder die bergen krijg je de melding ook niet hoor ;). Natuurlijk wel als je er dieren indoet als schildpadden en zeeleeuwen, maar niet bij haaien, dolfijnen en dergelijken ;).
Ik woon tegenwoordig bij Stichting SOS Dolfijn en Vogelopvang Soest.

Mijn downloads zijn te vinden op Zeta-Designs.
Sophie
Designer

Berichtdoor Alpharaptor1995 » 24 aug 2008, 20:49

Dat had ik ook al eens gemaakt, maar bij jou ziet het er natuurlijk veel beter uit. ;)
Music died, hiphop killed it.
Alpharaptor1995
ZooTycoon.nl Lid

Berichtdoor Ruud » 24 aug 2008, 20:51

Dit is een mooie tutorial. Ik heb hem gelijk even sticky gemaakt zodat hij niet wegzakt naar beneden.

Bedankt Sophietje.
Ik zeg maar Zoo, dat is korter dan Dierentuin.
Ruud
Site Admin

• Reklame Boodschappen