Problemen met (ATI) video Kaart -> Beeld Hapert, Help!

Gezellig babbelen over de nieuwe uitdagingen in 3D.

Problemen met (ATI) video Kaart -> Beeld Hapert, Help!

Berichtdoor djdadevil » 31 jul 2007, 13:59

Beste Zoo-tycooners,

Ik ben 2 weken geleden overgestapt op windows vista ultimate en moest dus ook alle spellen die ik graag speel (waaronder ook zoo tycoon 1 & 2) opnieuw installeren, bij de meeste spellen gaat dat goed, echter heb ik zoo tycoon 2 inculsief alle uitbreidingen geinstalleerd, start ik die, begint die standaard met een tutorial, daar gaat het dan al mis, het beeld hapert/knippert zwart iedere keer als ik een item wil plaatsen, zo kan ik niet spelen!

Nu heb ik ook hier al het een en ander geprobeerd;
- als administrator uitvoeren
- kleurenschema windows aangepast
- video-kaart drivers geupdate
Dit heeft allemaal niks uitgehaald,

Ik ben toen eens overgeschakeld naar spelen in een venster, en ja, dan doet hij het wat beter, echter speelt dat nog niet zoals het hoort, hij hapert dan nog steeds! Nu is mijn vraag dus, heeft iemand hier misschien een oplossing voor?

Mijn sys-spec:
PIV 3 Ghz
2 GB DDR-SDRAM
256MB Radeon X1600Pro
16x DVD-ReWriter

Maar hier zal het wel niet aan liggen denk ik ;) wie kan me helpen?

NB: Ik heb hier een topic staan waar ik ongeveer dezelfde problemen heb met Zoo Tycoon Complete Edition![/url]
Don't stop that body rock, don't stop that party!
djdadevil
Nieuw op ZooTycoon.nl

Berichtdoor errie22 » 31 jul 2007, 14:05

Hallo,

Ik heb even gezocht voor je, en ik heb een patch gevonden voor Zoo Tycoon 2. Klik hier!
Ik weet niet zeker of het je verder helpt, het staat er niet duidelijk bij, maar het is een begin! ;)

Ik had eerst gezocht voor ZT1, omdat ik dat topic als eerste zag, maar daar kon ik (nog) geen patch voor vinden.
Edit: Nu wel één gevonden, klik.

Veel succes verder! :D
Groeten van Erwin
Meld je aan op Surfrace of Jiggy en verdien geld! :D
errie22
ZooTycoon.nl Lid

Berichtdoor djdadevil » 31 jul 2007, 14:57

Hallo errie22,

bedankt voor je tip,ik heb het net uitgeprobeerd maar het probleem blijft hetzelfde, zowel bij Zoo Tycoon Complete Collection alswel bij Zoo Tycoon 2 + Add-ons.

Toch bedankt!
djdadevil
Nieuw op ZooTycoon.nl

Berichtdoor Quinten » 31 jul 2007, 17:56

aan je specs zal het niet liggen.
Heb je tijdens het spelen alleen ZT aanstaan? of heb je ook andere programma's geopend, dat kan misschien veel RAM geheugen innemen, waardoor ZT minder presteert.
als je dit ziet staan heb ik hoogstwaarschijnlijk weer een zinloos bericht getypt
Quinten
Winnaar Hanging Garden Contest

Berichtdoor djdadevil » 31 jul 2007, 18:05

Nopez, gewoon Windows alleen, maar zowieso lijkt me dat al niet de oorzaak te zijn, ik gebruik pakweg als alleen Windows aanstaat iets van een 720 MB RAM van de in totaal 2048 MB RAMM, m.a.w. dan zou Zoo Tycoon nog 1328 MB RAM geheugen hebben, dat is meer dan 1 GB, dus dat lijkt me dan toch ook niet het probleem! Maar toch ook bedankt!
djdadevil
Nieuw op ZooTycoon.nl

Berichtdoor djdadevil » 02 aug 2007, 13:45

Het probleem is opgelost!!! Dankzij een medewerker van Frontier/Atari, die heb ik weten te contactueren met dit probleem over een andere spel waar ik dit zelfde probleem ook mee had (RCT3) die stelde dat het een algemeen bekend vaak voorkomend probleem was, het enigste wat ik heb hoeven doen is de driver software van mijn videokaart weghalen, en windows de controle over mijn videokaart geven.

Het blijkt namelijk dat een ATI Radeon X1600 kaart met de Catalyst Software van AMD/ATI in Windows Vista niet perfect werkt (althans de software, met de kaart is NIKS mis!). Toen kon ik 2 dingen doen, contact opnemen met AMD/ATI, maarja, voor 1 persoon hun gehele software suite aanpassen zullen ze vast niet voor niks doen, zelfs als ik het al kon organiseren met een man of 30 niet! Dus heb ik de 2de optie genomen, de Catalyst software verwijderen, en windows controle geven. Dat heb ik dus gedaan, nu installeer ik die Catalyst software ook pas weer als ik in een changelog iets betreffende dit probleem zie staan dat het opgelost is!

Nou, dacht meld het even, het werkt weer :D
djdadevil
Nieuw op ZooTycoon.nl

Berichtdoor Arthur » 05 aug 2007, 17:04

Dat is een interresante oplossing. Ik heb ook ati catalyst. En ook ik heb wel eens dat het niet perfect werkt. (ook met win XP)
Dit zou wel eens een hele belangrijke oplossing kunnen zijn voor velen met hetzelfde probleem ook al is die van de "concurent" Atari. Ik wil voorstellen om het de "Atari-oplossing" te noemen.

Kun je eens stap voor stap uitleggen hoe je te werk bent gegaan. Je mag ook eventueel de uitleg van die contact persoon plaatsen.
Vooral het stukje :
djdadevil schreef:het enigste wat ik heb hoeven doen is de driver software van mijn videokaart weghalen, en windows de controle over mijn videokaart geven.

dat heeft wat meer uitleg nodig denk ik.

Alvast bedankt
arthur.
Het enige wat draadloos nog niet echt wil lukken is, bungeejumpen
Citaat van een wereldberoemde Tycoon : 'Ik hoef niet te zwemmen in het geld, pootje baden is al genoeg..'
Als je een mooie zoo/download hebt gemaakt stuur hem dan ook eens in naar de site. Jij zorgt voor chaos bij de zookassa's, wij voor dranghekken...
Arthur
Site Admin

Berichtdoor djdadevil » 06 aug 2007, 01:42

Nou Arthur, het is vrij eenvoudig, ik zeg dat misschien wat te technisch (maarja, dat is o.a. een van mijn achtergronden: ICT-Consultant in opleiding, met ICT-Beheer en Netwerkbeheer al in de pocket!!), maar in feite komt het er gewoon op neer dat je de software van AMD/ATI, genaamd de "Catalyst Control Software" compleet van je pc moet verwijderen middels zijn eigen uninstall functie, nadat dat verwijderd is vraagt die of je de pc opnieuw wilt opstarten, dat doe je dan en Windows neemt dan automatisch de controle over je videokaart weer over, hoef je zelf niet veel aan te doen, misschien alleen even controleren of Windows je Videokaart herkent middels Dxdiag (start --> Uitvoeren --> DxDiag, tabblad Beeld in Win XP!)! Dat is het enigste wat ik gedaan heb indien je Windows Vista Ultimate hebt met een "ATI Radeon X-serie"-kaart, ik weet niet of het op andere versies van Vista of Andere versies van Windows ook werkt, maar het valt altijd te proberen!

Wel een correctie, het is niet de "Atari-oplossing" ;) maar het is de "Frontier-Oplossing"! Ik heb een medewerker van Frontier hiermee geconfronteerd, Frontier heeft ontwikkeld, Atari heeft het alleen maar uitgezet op de wereldwijde markt, en hoezo concurrent hehe, als de oplossing van de een werkt voor de ander, heeft zelfs Microsoft er voordeel bij!!! Dan hoeft Microsoft geen resources en geld kwijt te raken aan zo'n probleem, maar dan moet AMD/ATI dat oplossen met hun driver software!

Nou, hoop ik voldoende info gegeven te hebben zo, hoop ik anderen daar ook mee geholpen te hebben! succes!

Overige vragen indien ik ze kan beantwoorden, stel ze hier, ik houd dit forum toch in de gaten!
djdadevil
Nieuw op ZooTycoon.nl

Berichtdoor Florentine » 06 aug 2007, 07:34

Geweldig nieuws djdadevil, ook zeer bedankt ook voor de uitleg! Ik kamp zelf al een tijd met dit probleem en was de wanhoop nabij om eerlijk te zijn. Heb echter, voordat ik begin met dingen verwijderen, nog een vraag voor degene in dit topic die wat bekender zijn met de technologieën dan ik.

Naar mijn weten heb ik een videokaart die het spel makkelijk aan moet kunnen, namelijk een ASUS Radeon X850 XT PE. Verder draai ik Win XP Pro met genoeg RAM en schijfruimte. Ik heb eens zitten kijken bij de geinstalleerde software, maar kan daartussen niets specifiek van Catalyst vinden, behalve dit Control Center. Het leek me een dermate groot bestand om niet zomaar iets te zijn dat ik kon verwijderen zonder dat ik volledig zeker ben dat daarmee alles opgelost is. Aan jullie dus de vraag om opheldering :).

Afbeelding
Florentine
ZooTycoon.nl Lid

Berichtdoor djdadevil » 06 aug 2007, 13:08

Florentine schreef:Geweldig nieuws djdadevil, ook zeer bedankt ook voor de uitleg! Ik kamp zelf al een tijd met dit probleem en was de wanhoop nabij om eerlijk te zijn. Heb echter, voordat ik begin met dingen verwijderen, nog een vraag voor degene in dit topic die wat bekender zijn met de technologieën dan ik.

Naar mijn weten heb ik een videokaart die het spel makkelijk aan moet kunnen, namelijk een ASUS Radeon X850 XT PE. Verder draai ik Win XP Pro met genoeg RAM en schijfruimte. Ik heb eens zitten kijken bij de geinstalleerde software, maar kan daartussen niets specifiek van Catalyst vinden, behalve dit Control Center. Het leek me een dermate groot bestand om niet zomaar iets te zijn dat ik kon verwijderen zonder dat ik volledig zeker ben dat daarmee alles opgelost is. Aan jullie dus de vraag om opheldering :).

Afbeelding

Ik ben wat bekender hehe, daar weet ik veel vanaf met mijn achtergrond (ICT/Netwerkbeheerder remember ;)), Komt tie dan heh!

Allereerst kan je videokaart ZT2 inderdaad makkelijk aan, dat stuk betreffende software moet je wel verwijderen! Dat is dus de Catalyst Control Software van AMD/ATI (dat is één management tool van meerdere stuurprogramma's, die kun je niet 1 voor 1 verwijderen! vandaar dat je maar 1x in je lijst dat component ziet staan!), en ik weet dat het een groot bestand is, maar maak je niet bang. Ik stel wel voor even de nieuwste versie als backup te downloaden mocht het toch mis gaan (www.amd.com), maar die kans is klein. Verwijder die software (dat kan ff duren, heb dus geduld!), en als het goed is gaat na de herstart van je pc alles vanzelf goed, ik kan je wel niet verzekeren of het werkt met jou problemen, maar da kans is uitermate groot van wel! Zo niet, installeer dan die Catalyst Software even opnieuw (duurt ook wat langer!) en herstart je pc weer, dan is er namelijk iets anders aan de hand bij jou!

Nou, hoop ik voldoende opheldering gegeven te hebben bij deze wederom! Succes ermee, vragen/opmerkingen? post ze maar!
djdadevil
Nieuw op ZooTycoon.nl

Volgende

• Reklame Boodschappen